Thursday, June 22, 2006

hari 8 (9/6/06)

Memory: 090606-Jumaat

Tag MISI’06

3 perkara paling best yg berlaku hari ini?
a- tazkirah subuh yg dikonduk oleh k. Azi, yg luar biasa. Tazkirah biasanya talk pendek. Pagi ni, kak Azi tak buat macam biasa. Lebih kpd aktiviti. Ye lah, lps subuh, pagi yg hening... ngantuk seh~motif k. Azi ialah mengembangkan taaruf. Firstnya, tulis nama, nama manja, fakulti & IPT. Kemudian 5 perkara yg aku nak org tahu pasal aku. Tukar ngan org lain, biar diorg tulis apa yg dia tahu pasal aku. Aku yg SELAMBA?=) 7hari dah bersama...
b- sampai gak turn aku utk masak utk baitul-Islah. Bertugas bersama ngan kak Salisa & kak Tiy. Kitorang masak nasi ayam. Ada pengalaman tolong umi, tapi, lain org lain cara diorg masak. Apepon, walaupun aku tak cekap masak, at least aku tau nak masak.hehehe...
c- Last thing buat aku rasa best, gi main-main kat taman permainan berhampiran ngan baitul-Islah. Tak de budak-budak main, so akulah pemainnya sambil2 berkongsi cerita ngan yg lain.

Saat paling meriah di baitul-Islah?
a- time baca ma’thurat.
b- Pasang langsir rumah. (i’m the spidergur!! =P)
c- Time nak gi program kat Desa Saujana. (check ur turn , wahaha..)
d- Time lepas makan, sblm basuh tgn...

Gambaran tentang syariat Islam?
Perlaksanaan hudud, yeyeah! Hmm~bukan la.maksudnya semua aktiviti harian individu, keluarga, masyarakat, negara, dan makhluk di bumi berlandaskan hukum Allah. Tidak lari dr yg ditetapkan oleh al-Khaliq. Dr sekecil-kecil amalan kutip sampah sehingga pentadbiran negara, sebesar-besar urusan. Semuanya dalam keadaan teratur berpandukan dusturul-karim. Di situlah tersembunyikan syariat Islam yg tidak terlakar di mata kasar. Belek balik Al-Quran dan fahaminya guna hati....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home