Thursday, June 22, 2006

hari 4 (5/6/06)

Memory: 050606-Isnin
Harta Jasad: Sahur – Nasi goreng
Iftar- nasi putih + ikan kicap + buah-buahan

Hard Rock Iman
Puasa sunat hari Isnin. Satu rumah. Pagi-pagi lagi aku tak bermaya. Banyak yg bersarang di hati. Aku tak nampak jelas lagi, why I’m here? Adakah sekadar seorg peserta atau seorg menjalankan tanggungjawab utk mencapai objektif MISI semata-mata? Berselirat urat-urat dlm hatiku. Tambah-tambah lak aku teringatkan yg kerabatku sdg berkumpul di kampung meraikan kenduri pak cik ku. Bila diberi arahan utk memikirkan apakah keperluan akhawat dlm KARISMA, aku tak tau apa. Blurrrr. Jauhnya aku dr mereka. Isk, tak perlu melankolik sgt. Cuba jg menempatkan diri dalam situasi yg dilukis. Apa lak? Memang realiti di luar tempurung aku laa. Aku mencetuskan persoalan, pentingkah aku berada dalam gerakan atau dakwah? Haa, kan tetiba aku confuse lagi. Tak sukalah!!
Slot petang ni, amat bermakna. Perkongsian bersama dgn ust. Kamalussalam yg aku kenal sbg zauj muallimah Suwaibah, guru kelas aku masa form 1 dulu. Tapi, aku tak pernah mendengar talk dr ust. Salam. K. Arasy satu family dtg. Tak sempat bersembang pun, dlm slot. Bila slot abih, k. Arasy dah abih. Cara penyampaian ust. Salam, memang unik. Balik-balik kena diri sendiri. Soalan pertama yg ditanya: apa beza faquhu- faqihu. Itulah, ilmu dlm buku bukan dalam dada. Aku senyap je. Tahu dan tak tahu 50-50. Kira senjalah. Ust. Byk gunakan uslub balaghoh. Yg memerlukan otak aku berkerja keras utk menyiangkan apa yg ingin disampaikan. Mencabar. Mujahadah lah. Inni shaimun. Kesimpulan aku pada semua muqaddimah ust. Dr ptg ke mlm, manusia perlu jelas apa motif kewujudannya berada di bumi. Faham guna hati ke guna akal? Nak faham apa? Org faham ke org tahu yg hebat? Byk yg ust. Relatedkan dgn student life. Yg aku praktikkan, tapi sebenarnya tak lurus...alhamdulillah, ada yg mahu menunujukkan aku pada the right path. Memahami sebab dan musabab dlm kehidupan ini. Tak semestinya musabab itu link terus ngan sebab, kalau dah ketentuan Allah mmg dah tetap, kita harus bersyukur dan redha.
Aku btau la, aku as student, belajar utk apa? Selalunya aku cakap nak cari redha Allah. Ya ke? So, aku study lah dgn caraku. Camne? Nak exam sekalipun aku masih gi demo jalanan kat depan US Ambassy. Betul tak caraku tuh? Secara logiknya, masa study ku dah berkurangan. Kurang je lah, aku masih buat ulang kaji spt org lain. Pendek cerita, aku dah dapat natijah for that exam, apa yg aku dapat dah elok2. Cun. Ngam2. biasalah, aku tak terlepas spt manusia lain, menyalahkan diri sendiri, sbb gi demo, tuh psl aku tak leh buat better. Hmm~ tak bersyukur! Sesungguh Allah tak tgk natijah aku dpt, tapi yg dikira setiap usaha yg aku lakukan. Hanya manusia yg menghukum pd yg nampak di mata mereka. Mata siapa yg lebih adil? Hati siapa yg ingin dipuasin?

Soul of Ukhwah
Aalul-bayt baru: k. Khadijah dr melaka.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home